Categories
Activitats TTT

Translog vol posar al mapa el transport i la logística d’Osona

Sis grans empreses del sector i l’institut de Vic presenten l’entitat davant d’un centenar de persones i defineixen els seus grans objectius: actuar com a lobby, promoure la formació i reivindicar l’entrada de la comarca a la tercera corona metropolitana.

Translog Osona, la nova associació formada per diverses empreses de transport i logística de la comarca amb l’objectiu d’aglutinar les necessitats del sector, s’ha presentat en societat aquest dimecres, 14 de juny, en un acte públic que s’ha fet a la sala Sert de l’edifici del Sucre de Vic. Hi han assistit un centenar de persones, entre els quals hi havia Josep M. Fortuny, subdirector general d’Ordenació del Transport i Desenvolupament Sectorial; Pere Medina, president de la Mancomunitat la Plana; Josep M. Reniu, senador al Senat, així com destacats membre d’entitats i empreses del sector, com Transcalit o Calsina-Carré, entre d’altres. 

Les sis empreses que han creat Translog Osona són Nordlogway, Fredist, Grup Molist, Transports Codina, NTL Trans i Transports Frigorífics Esteve. També en formen part l’institut de Vic, que imparteix un grau mig de conducció de vehicles de transport i un grau superior de transport i logística, i representants de Creacció i la Mancomunitat la Plana, que en van ser els impulsors originals. A més, es compta amb el suport del Consell Empresarial d’Osona (CEDO) i la Cambra d’Osona.

Translog Osona neix amb la intenció de millorar la competitivitat i la cooperació de les empreses del sector, potenciar Osona com a hub logístic, treballar com a lobby, captar i retenir talent i compartir casos d’èxit inspiradors.  Per aconseguir-ho, ha obert l’associació a més empreses de transport i logística del territori, així com altres empreses que formin part d’una manera o altre de la cadena de subministrament.

Translog Osona, tal com ha explicat el seu president, Jaume Noguer, considera que calia fer “una reflexió” en el sector i que la comarca pot esdevenir un pol important de comunicació, ben connectat amb Europa i la resta d’Espanya, a més de l’àrea metropolitana, a través de la C-17, la C-25 i la C-32. 

En la mateixa línia s’ha expressat Pere Medina, que ha explicat que el sector representa el 3,5% del PIB d’Osona: “Cuidem el progrés en un àmbit on el 2022 hi treballaven 187 empreses i 2.210 persones”. El president de la Mancomunitat la Plana també s’ha mostrat molt satisfet de l’èxit d’aquesta iniciativa público-privada.

Jaume Noguer / Fotografia de Víctor Quintero

La reclamació històrica  del tercer cinturó

En aquest marc, un dels principals objectius de l’associació passa per visibilitzar la comarca com a territori per incorporar-se al tercer cinturó logístic de Barcelona, una demanda històrica que no s’ha acabat mai de materialitzar i que inclou les autoritzacions per instal·lar dipòsits francs a la comarca.

“Volem ser un vehicle tractor per generar riquesa”, ha apuntat Víctor Gastón, de Nordlogway, quan s’han presentat totes les empreses impulsores de l’associació, els representants de les quals han pujat a l’escenari. Lluís Codina (Transports Codina), per la seva banda, ha insistit en la necessitat d’instal·lar dipòsits francs més enllà de l’àrea metropolitana i optar pel territori en comptes de propostes més llunyanes, com poden ser València o Saragossa. 

Una de les grans preocupacions del sector és la manca de xofers. “Tenim les millors carreteres però no tenim xofers. Se’ns estan jubilant més conductors dels que podem reemplaçar. Hem de fer una reflexió”, reclama Esteve Ferrer, de Transports Frigorífics Ferrer.

Pere Medina / Fotografia de Víctor Quintero

Per intentar alleugerir aquest problema, Translog Osona treballa activament amb l’Institut de Vic per tal de generar talent i incorporar joves al sector. Cristian Coll, responsable dels dos graus de transport i logística que es fan en aquest centre, es lamenta que “costa molt que els nois i les noies es matriculin a cursos”. La raó, “una imatge negativa del sector i del transportista” que caldria revertir. Coll també ha explicat que en breu la Generalitat dotarà el centre amb un simulador de conducció de camió (només n’hi haurà cinc a tot Catalunya).

Joan Casanovas (Fredist) ha presentat el web de l’associació i ha desgranat el calendari de les activitats que Translog Osona oferirà durant aquest any als seus associats, per tal de compartir casos d’èxit i bones pràctiques inspiradores. Així, entre d’altres, es farà una visita a Calsina-Carré, empresa referent del sector, i un monogràfic amb experts sobre els carburants del futur. En aquest sentit, Bernat Vidal, del grup Molist, ha avançat que en breu a Osona s’obrirà un servei de gas natural per a camions.

Ignasi Sayol i la logística 4.0

La trobada ha comptat amb una xerrada d’Ignasi Sayol, presidente de PIMEC Logística i del Clúster Logístic de Catalunya i CEO d’Inprous, amb el  títol “La Catalunya del futur. Importància de la logística 4.0″.

Sayol ha remarcat la importància del sector logístic en el PIB català, que ha qualificat de “transcendental”. “Només serem un país de futur si tenim una logística eficient”, ha dit.

Ignasi Sayol / Fotografia de Víctor Quintero

Per assolir aquesta eficiència, el president del Clúster Lógistic de Catalunya creu que calen desenvolupar algunes “palanques” molt clares: la millora de les infraestructures i la intermodalitat, el compromísmediambiental i la tecnologia i la innovació

L’acte l’ha tancat el representant de la Generalitat. Josep M. Fortuny, que s’ha posat a disposició de Translog Osona, de qui ha dit que té unes grans “potencialitats”.

Podeu veure aquí la presentació íntegra d’Ignasi Sayol

Com associar-se a Translog Osona

Des d’aquest enllaç podeu visitar el web de Translog Osona 

Josep M. Fortuny / Fotografia de Víctor Quintero
A l’acte hi van assistir un centenar de persones / Fotografia de Víctor Quintero